الخروجة في مصر ليها مواصفاتها الخاصة اللي بتميزها عن أي خروجة تانية في أي حتة في العالم .. الشباب المصري لما بيحب يخرج لازم يعمل شوية حاجات كدة لو معملهاش يتحرق .. وعشان كدة إحنا هنكلمكم النهاردة عن أنواع الصحاب في أي خروجة في مصر

1- YES Man

Egypt's parliament speaker Fathi Sorour chairs a parliament session Tuesday May 10, 2005 in Cairo. In a major step toward introducing multi-candidate presidential elections for the first time in Egypt, parliament Tuesday began its final debate on a constitutional amendment proposed by President Hosni Mubarak to give others a shot at ending his 23-year rule. (AP Photo)

وده الصاحب المريح اللي بيوافق على أي خروجة مهما كانت تفاصيلها .. وبيبقى عايز يحافظ على الخروجة بأي شكل ومش بيعترض على أي اقتراح وممكن ييجي على نفسه عشان خاطر صحابه.

2- سوما العاشق

2
في أي خروجة مصرية أصيلة لازم تلاقي الصاحب “سوما العاشق” .. وده الشخص اللي بيبقى مرتبط أو خاطب وبيقضي الخروجة كلها بيكلم صاحبته أو خطيبته في التليفون .. الشخصية دي بنشوفها مرتين في الخروجة .. مرة لما بيسلم علينا أول ما ييجي والمرة التانية لما بيسلم علينا وهو مروح.

3- فقرة الخروجة

3
وده الشخص اللي بنقرر نستلمه طول القعدة ونحفل عليه .. أي حد فينا بيكون معرض أنه يكون هو الفقرة .. محدش بينجو من المصير ده .. دي جمعية ودايرة يابا .. بس مدة الفقرة بتتوقف على قدرتك على التحمل وقصف الجبهات المضاد .. يعني ممكن الفقرة تستمر طول الخروجة .. وممكن تنهيها في ثواني

4- مجرم البلايستيشن

capture
فقرة البلايستيشن بقت جزء أساسي من أي خروجة في مصر .. ده بالنسبة للولاد بس طبعاً .. ولو أن البنات بتحاول “تتمحك” فينا وتقتحم عالم البلايستيشن .. بس على مين بقى.
وفي أي خروجة لازم هتلاقي صاحبك مجرم البلايستيشن واللي خروجته بتبقى عبارة عن قعدة بلايستيشن وبيتغلب دايما غالباً بس مبيحرمش.

5- هادم اللذات

6
وده مهمته هي توزيع أكبر كمية negative energy في الخروجة .. وإفشال أي مخطط لقضاء يوم ممتع قبل تنفيذه .. والاعتراض على أي اقتراح وعدم طرح أي اقتراح .. هو أساساً نازل غلاسة كدة

6- مدمن الاستميشن

5

وده الشخص اللي مبينزلش من بيته إلا عشان يلعب استميشن .. ولما بيعرف إن الخروجة أقل من أربعة مبينزلش عشان مش هينفع يلعب بولة استميشن .. يا إما بيحاول يتصرف في رابع عشان البولة تكمل.
قولوا لنا إيه النوع اللي بينطبق عليكم في الخروجة .. وإيه الأسباب اللي بتخليك تفضل تبقى من النوع ده لما تيجي تخرج