ليلة الوقفة الليلة التى تسبق العيد التى تتميز طوال الوقت بطقوس خاصة عند المصريين و لكن الشباب المصري له طقوس خاصة جداً فى هذة الليلة و تجد كل شلة تستعد و تخطط لهذة الليلة من قبلها بوقت كبير و تختلف الخطط من شله لأخرى ولكنها لا تخرج عن ال 5 سيناريوهات الأتية .

1 – وقفة الضرب المبرح

وقفة الضرب

أغلب الشباب المصري يخطط لوقفة ضرب مبرح تحتوي على كل ما تشتهي النفوس من درينكات و مخدرات و مواصلة الضرب المبرح حتى الصباح وبما أن كل أماكن السهر تكون مغلقة يوم الوقفة فيكون التجمع فى منزل أحد أفراد الشلة .

2 – الوقفة الرياضية

الوقفة الرياضية

كثير من الشباب المصري أصبح يهتم بالرياضة و هذة النوعية من الشباب تكون الوقفة بالنسبة أليهم فى صالات الجيم أو تجتمع الشلة للعب كرة القدم فى أحد الملاعب و التنافس مع شلل آخرى و الشلل اللى ملهاش فى المجهود بتقضيها بلاي ستيشن

3 – الوقفة الأنثوية

الوقفة الطرية

بعض الشلل الوقفه بالنسبه أليهم لا تعتبر وقفه إلا بوجود الجانب الأنثوي و مش عاوزين نفسر أكتر من كدا !

4 – وقفة القهوة

وقفة القهوة

الشلل اللي ملهاش فى الثلاثة حوارات اللي فاتت يبقى خطتهم القهوة أو الكافية و أكله حلوة و تبادل الأحاديث مع دخان الشيشة و القعده دي غالباً بتخلص سريع سريع !

5 – الوقفة الجدعه

الوقفة الجدعه

الوقفة دي بقى لما يكون الشاب ملوش مزاج ينزل أو عنده مشاكل مع الشله بيقعد فى البيت و يعمل مشرف على عمليات تنظيف المنزل اللي بتكون قبل العيد كما لو انه بيستجدع يعني بس بيكون مهروش !

 

طبعا بعد كل ده تتوقع محدش يروح يصلي العيد ..احب اقولك ان كل دول بيتجمعوا فالاغلب وينزلوا يصلوا سوا…وكل سنة وانتم طيبين