إحنا تقريباً نص ذكرياتنا متعلقة بأيام المدرسة والفصل .. بما أن اليوم الدراسي عندنا في مصر كان 6 أو 7 ساعات .. يعني كنا بنقضي وقت أكتر من اللي بنقضيه مع أهلنا.
ومن أهم الذكريات اللي مرتبطة بأيام المدرسة .. هي الألعاب اللي كنا بنلعبها في أوقات فراغنا في الفصل واللي كانت بتبقى كتيرة أحياناً بالنظر لحال التعليم في مصر يعني.
تعالوا نسترجع شريط الذكريات ونفتكر أكتر ألعاب كنا بنلعبها في الفصل:

1- لعبة الأقلام

2

ودي لعبة خاصة بالولاد أكتر .. مش عارف البنات كانوا بيلعبوها ولا لا ولو أني معتقدش إن الآي كيو بتاعهم يؤهلهم أنهم يبتكروا لعبة زي دي .. اللي لحد دلوقتي أنا مش عارف جاتلنا فكرتها إزاي.
فكرة اللعبة دي شبيهة بلعبة البوكيمون .. كل واحد بينزل على “التختة” بقلم ومهمته أنه يضرب قلمه بصباعه بحيث أنه يحاول يوقع قلم صاحبه من على “التختة” .. وأنت بقى وقوة ضربتك وقوة قلمك .. يعني القلم الفرنساوي الكحيان ده كان بيقع من أول ضربة .. وفي ناس دخلت نظام الاحتراف في اللعبة دي وكانت بتلعب بأقلام حبر من النوع الغالي ده عشان تقيلة.

2- لعبة الأجوان

Egyptian goalkeeper Essam al Hadary in action during the Fifa Confederations Cup football match Egypt vs Italy on June 18, 2009 at the Ellis Park stadium in Johannesburg. AFP PHOTO / ROBERTO SCHMIDT (Photo credit should read ROBERTO SCHMIDT/AFP/Getty Images)

أعتقد برضه أن دي خاصة بالولاد بس .. بما أن البنات مبتحبش الكورة .. واللعبة دي كانت من أمتع الألعاب بالنسبة لي شخصياً .. وهي عبارة أنك بتعمل “جون” من ورق الكراسات وبعدين بتكور حتة ورقة صغيرة .. والعب ضربات جزاء بقى يا معلم.
واللعبة اتطورت مع الوقت وبقى ليها قوانين وأشكال .. يعني ممكن تشوط من لمسة واحدة أو لمستين أو تلاتة وكدة ..

3- لعبة “BINGO”

 5
لعبة “بينجو” من أشهر الألعاب عموماً مش في الفصل بس .. وميزتها أنها ممكن تتلعب بأكتر من اتنين .. اللعبة كانت عبارة عن أنك بترسم جدول وتقسمه لـ 25 مربع وتملاهم بأرقام من 1-25 بترتيب على مزاجك .. وكل واحد من اللي بيلعب يختار رقم بالدور وتشطبوا على الرقم اللي يتقال .. لحد ما تكونوا صف مشطوب بالطول أو بالعرض أو بالورب .. ومع كل صف مشطوب تشطب حرف من كل BINGO واللي يشطب كل حروف الكلمة الأول يبقى هو الكسبان.

4- قلمبيك” + قشر برتقان 6

ودي مكانتش لعبة على قد ما كانت سلاح ردع لمزاولة الآخرين .. إبداع الطالب المصري وصل بيه لأنه يشيل أنبوبة قلم البيك الجاف .. اللي هو من أشهر أنواع الأقلام اللي كانت موجودة .. وتحط حتة قشر برتقان تكون جايبها معاك .. وبنفخة منك تتحول حتة القشرة دي لقذيفة ترشق في قفا اللي قدامك .. زميلك بقى أو المدرس اللي بيشرح على حسب أنت عايز تنتقم من مين.

5- أوتوبيس كومبليت

7
من أشهر الألعاب اللي كنا بنلعبها في طفولتنا .. في أي مكان .. مش في الفصل بس .. ودي كانت اللعبة اللي بتغذي الجانب العميق فينا وإحنا أطفال .. على أساس أنها كانت بتعتمد على المعلومات شوية.
طبعاً اللعبة مش محتاجة شرح كتير .. ورقة متقسمة بالطول إلى خانات .. اسم/ حيوان نبات/ جماد/ بلد .. وفي ناس كانت بتزود خانة “شخصية مشهورة” كنوع من التجويد .. وبنختار حرف نلعب عليه واللي يكمل الخانات الأول بيقول “أوتويس كومبليت” .. وبيبقى في سكور لكل خانة .. وبنجمع في الآخر بقى.
قولولنا إيه ذكرياتكم مع الألعاب دي .. وهل في ألعاب تانية كنتوا بتلعبوها غير الألعاب دي.